önismeret, egyensúly, változás, párkapcsolat, anyaság, kamaszok

Életterv

Érzelmi intelligencia fejlesztése felnőttkorban

2018. augusztus 14. - Gurin Eszter

A cikksorozat első és második részében leírtam az érzelmi intelligencia fogalmát, jelentőségét és gyermekkori fejlesztési lehetőségeit. Most nézzük meg, milyen lehetőségek vannak felnőttkorban?

Legfontosabb a saját érzelmek felismerése, tudatosítása és ezáltal önmagunk megértése. Ha nem vagyunk képesek a valódi érzelmek észlelésére, akkor kiszolgáltatottá válunk. Az érzelmek megismerésével egy tudatosabb életre leszünk képesek. Mutatok segítséget ehhez a lépéshez, hogy képesek legyünk az érzelmeket pontosan felismerni, megnevezni.

Ha már képesek vagyunk az érzelmeinket felismerni és megnevezni, a következő lépés az érzelmek kezelésének a gyakorlása. Érdemes végiggondolni: hogyan viselkedsz egy adott helyzetben? Miért? Megfelelő volt a reagálás? Miért? Ha nem, akkor miért nem? Hogyan lehet másképp? Figyeld meg magad és gyakorold a megfelelő viselkedésmódokat.

erzelmekarc.jpg

Ha magaddal már kezd tisztázódni a kapcsolatod, vizsgáld meg hogyan viselkedsz másokkal? Képes vagy a helyzetükbe képzelni magadat? Átérezni a másik ember nézőpontját? A világ nem fekete-fehér, gyönyörű színes, sokféle nézőpont, értékrendszer megfér benne egymás mellett. Ha nem ítélkezünk, akkor ezáltal is gazdagodik a személyiségünk. Egy-egy helyzet elfogadható akkor is, ha nem értünk vele egyet, de megértjük a másik nézőpontját.

Ha erre is képesek vagyunk, akkor elérkeztünk a következő lépcsőfokhoz: a másokkal való kapcsolattartáshoz. Ennek alkotóelemei: a kommunikáció, együttműködés, problémamegoldás. Itt már van lehetőségünk a másik ember érzéseit befolyásolni (nem játszmázással és nem érzelmi zsarolással). A kommunikáció nyílt és őszinte a verbális és nonverbális kommunikáció összhangban van. (Ami a szívünkön, az a szánkon!) A kritika építő jellegű, nem bántó. Cél, hogy csapattagként együttműködve változást lehessen generálni, a felmerülő problémákat konszenzusra törekedve megoldani.

Mindenkinek jó fejlődést kívánok!

 

Gurin Eszter
life coach
önismeret, egyensúly, változás, párkapcsolat, anyaság, kamaszok
www.eletterv.hu
+36 20 343 0895

Érzelmi intelligencia fejlesztése gyermekkorban

Az előző cikkben bemutattam az érzelmi intelligencia fogalmát, elemeit, jelentőségét. Ez alapján érthető, hogy érdemes már gyermekkortól - folyamatosan - fejleszteni, hogy felnőttkorában kiegyensúlyozottabb, boldogabb életet élhessen.

Szülőként a cél az, hogy gyermekünk képes legyen felismerni és szabályozni saját érzéseit, megoldani a problémáit, önértékelése stabillá váljon és társas helyzetekben jól kijöjjön másokkal.

narrative-.jpg

Hogyan segíthetjük ezt a folyamatot?

1. Érzelmileg tudatos felnőttként legyünk képesek a saját érzelmeink felismerésére és annak azonosítására is, hogy egy adott helyzetben a másik fél mit érezhet.

2. Tudatosítsuk, hogy adott helyzetben mit érez a gyerek. (fél, meglepett, vidám, szomorú... stb.)

3. Ismerjük el az érzések jogosságát, anélkül, hogy azt minősítenénk. (Látom, hogy félsz....)

4. Kínáljunk és/vagy közösen keressünk megoldást. (Látom, hogy félsz, mit szólsz ahhoz, hogy kicsit nyitva hagyom a szobaajtót/felkapcsolom az éjjeli fényt....) Ennél a lépésnél nagyon fontos a szülőknek is tudatosítani, hogy bármilyen érzést elfogadunk, de viselkedést nem.  (Próbáld elmondani, miért vagy ennyire mérges, mit tehetsz az helyett, hogy szétrugdosod a játékaidat?)

Milyen játékok, eszközök lehetnek a segítségünkre?

Gurin Eszter
life coach
önismeret, egyensúly, változás, párkapcsolat, anyaság, kamaszok
www.eletterv.hu
+36 20 343 0895
Tovább

Az érzelmi intelligenciáról

"Jól csak a szívével lát az ember. Ami igazán lényeges, az a szemnek láthatatlan." (Antoine de Saint-Exupéry)

Az intelligencia mellett - amelynek több megjelenési formája is lehet - egyre inkább felismerik az érzelmi intelligencia jelentőségét is a mindennapi életben. Az érzelmi intelligencia az, ami befolyásolja viselkedésünket, személyes döntéseinket, ez az a titok, ami a vizsgálatok szerint a sikeres emberek jelentős százalékának a birtokában van.

Dr. Daniel Goleman szerint az érzelmi intelligencia „az a képesség, hogy felismerjük az érzelmek jelentését és kapcsolatait, valamint gondolkodjunk és problémákat oldjunk meg mindezek alapján”.

emoji-2762568_960_720.png

Nézzük meg az érzelmi intelligencia öt elemét (Goldman nézetei alapján):

Gurin Eszter
life coach
önismeret, egyensúly, változás, párkapcsolat, anyaság, kamaszok
www.eletterv.hu
+36 20 343 0895
Tovább

Coaching és gyereknevelés

Végeztem egy kis közvéleménykutatást, hogy milyen témák lehetnek érdekesek. A kapott válaszok alapján írom a következő pár posztot.

Első kérdés az volt, hogyan segíthetem coachként a gyerekeimet? Milyen használható coach-tudásom van, amely a gyereknevelésben segítség?

Meglepő lesz a válaszom első fele, a legnagyobb segítség ugyanis a saját önbizalmam erősítése volt, a saját igényeim felismerése és az, hogy megengedtem magamnak, hogy ezeket kielégítsem. Mire gondolok?

Nagyon fontos, hogy ne hagyjam magam teljeen lemerülni, legyenek olyan tevékenységeim, amelyek feltöltenek, akkor is, ha ehhez segítséget fogadok el, időt vesz el, pénzbe kerül. Ha az anya/apa képes kikapcsolódni, töltődni ezzel egyszerre mutat jó példát  a gyereknek, másrészt egy sokkal frissebb, türelmesebb szülő fog vele foglalkozni.

Az önbizalomnak is nagyon fontos szerepe van a gyereknevelésben. Ha a szülő hisz magában, optimistán tekint a jövőre, akkor képes a gyerekeknek kereteket biztosítani, nem a tökéletességet hajszolja (a gyerek sem tökéletes, hanem szerető szülőre vágyik), nem magát marcangolja, ha valamit elront, vagy időnként kiborul. Elfogadja a saját érzéseit is, képes a folyamatos változásra, fejlődésre.

figurak.jpg

Gyereknevelésben a legnagyobb segítség az értő figyelem és hallgatás alkalmazása. Amikor elfogadom a gyerek érzéseit, nem bírálom azokat, van türelmem és energiám végighallgatni és megérteni őt. Nem bántom meg őt, nem kritizálom, hanem egy-egy nehezebb helyzetben megoldást keresünk.

Írok konkrét példát is. Ha a gyerek bántani akarja a másikat, akkor nem azt kiabálom, hogy "Nem szabad bántani! Már megint miért ütötted meg?!" stb. , hanem azt: "Megértem, hogy annyira dühös vagy, hogy bántani szeretnéd, de mit tehetsz azért, hogy ezt leküzd?"

Amiben még segítség a coaching a gyerekeknél: személyiségtípus megismerése,  a gyerek szeretetnyelvének ismerete, erősségeinek megismerése, érzelmi intelligencia, önérdekérvényesítés fejlesztése, konfliktuskezelés.

Melyik téma érdekel a leginkább?

Gurin Eszter
life coach
önismeret, egyensúly, változás, párkapcsolat, anyaság, kamaszok
www.eletterv.hu
+36 20 343 0895

Halogatás szigetén

avagy egy modernkori mese

Hol volt, hol nem volt, élt egyszer egy fiatalasszony az Álmodozás parton. Minden reggel elképzelte, hogy aznap milyen nagy dolgokat fog véghezvinni: időben végez a házimunkával, a munkahelyén elvégzi az összes napi feladatát.

Ébredés után álmodozva, hosszú időn át nézegette az Ismeretlen dolgok tengerét, mielőtt öltözni kezdett volna. A ruháit soha nem találta, így bekeveredett Szekrényátrendezés városába. Nem végzett túl hamar, mert kiderült, hogy a “nincs egy felvehető göncöm se” legalább 100 ruhát takar és sok időbe telt, míg sikerült választani egy aznapra alkalmas ruhát. Így 1-2 órával később, mint ideje lett volna, továbbindult. De jaj! Felbukkant előtte az Elterelődés hegység több hegycsúcsa. Őt ma a Tv-csúcs vonzotta delejesen, arra gondolt milyen jó is az, ha tájékozódik a nagyvilág dolgairól. Útközben a Kifogások folyóján is áthaladt, így arra is rájött, hogy ma már felesleges nekiállni dolgozni, mert úgysem végezne a feladataival, így leereszkedett a Hirtelen jött moshatnék völgybe. Ha tiszták lesznek a ruhák, talán másnap könnyebben elindul reggel, mert nem kell ruhát válogatnia. Ettől a feladattól kimerülve el is érte a Pihenek kicsit földet. Végiggondolta, hogy ezt ma már igazán megérdemli és csak pár percet pihen, mielőtt továbbmegy. Két óra múlva tért magához, mert eszébe jutott, hogy aznap még nem görgette végig az új fb- és instaposztokat. Már be is szippantotta a Közösségi média erdő és hosszú ideig nem eresztette. Mivel az ismerőseinél látott néhány új receptet és csinos ruhát, a Netes vásárlás öböl felé haladt tovább. Mivel már esteledett, arra gondolt ideje az Álmodozás partra hazatérni és várni, hogy mikor érkeznek meg a rendelt termékek, elképzelni, hogy de szép lesz az új ruhában, miközben az új ételeket készíti.

Ideje volt a lefekvésnek, arra gondolt, hogy majd holnap kipróbál egy új útvonalat, mert az biztosan hatékonyabb lesz.

Fiatalasszonyunk még ma is Halogatás szigetén bolyong és nem találja a kiutat.

halogatas_terkep.jpg

(alkotó: Gemma Correll; gemmacorrell.com)

Gurin Eszter
life coach
önismeret, egyensúly, változás, párkapcsolat, anyaság, kamaszok
www.eletterv.hu
+36 20 343 0895

Pató Pálok és Pálnék

avagy segítség, halogató vagyok!

Vannak olyan emberek, akik mindent időben (akár idő előtt) elvégeznek, vannak olyan emberek akik mindent "majd holnap!" tesznek meg. Ez az Ej, ráérünk arra még!” gondolkodásmód ezeket az embereket gyakran sodorja kellemetlen, stresszes helyzetekbe.

Legegyszerűbben felismerhető a halogatás, amikor egy feladatnak neki sem kezdünk és/vagy helyette valami fontosnak látszó tevékenységet végzünk (amire igazából semmi szükség nincs). Másik ismerős helyzet lehet, amikor várjuk a feladat elvégzéséhez szükséges hangulatot, a tökéletes időpontot, a legjobb megoldást. Általában ezek soha nem érkeznek meg.

Az önismeret szempontjából fontos, hogy végiggondoljuk milyen feladatokat halogatunk? Hogyan próbáljuk ezeket megúszni? Mit csinálunk a feladatok elvégzése helyett? Ha ezeket a kérdéseket megválaszoljuk, akkor már változtatni is könnyebb lesz.

1. Kellemetlen feladatunk van.

Mi segíthet? Ha elkerülhetetlen és nem átruházható másnak, akkor bizony érdemes rögtön nekiállni!

Képzeljük el a következményeit a halogatásnak, milyen negatív dolgok történhetnek.

Jutalmazzuk meg magunkat, ha elvégeztük a feladatot!

questions.jpg

 

2. Tartunk a kudarctól.

Mi segíthet? A kevésbé perfekcionista hozzáállás. Nem tudunk az életünk minden területén mindig tökéleteset alkotni. Az elég jó szint elérésére érdemes törekedni.

Gurin Eszter
life coach
önismeret, egyensúly, változás, párkapcsolat, anyaság, kamaszok
www.eletterv.hu
+36 20 343 0895
Tovább

Nyári stressz

Itt a nyár, nyári szünet, meleg, jókedv, pihenés, kacagás. Vagy mégsem?

Mi okozhat nyáron stresszt?

- Túl sok a munka, nincs elég szabadság, nem akkor kivehető a szabadság, amikor szükséged van rá.

- A gyerekek egész nyáron otthon vannak, felügyelet kell nekik, programok szervezése, hogy tartalmas legyen a nyár.

- Igazi kikapcsolódás hiánya, hiszen állandóan elérhetőek vagyunk telefonon, e-mailben; sőt mindenki már a nyaralós képeket posztolja, nekünk meg nincs rá időnk, alkalmunk, pénzünk.

- Ha túl sok az élmény, program amit szervezünk, amin részt veszünk az is növelheti a stressz-szintet, mert túlterhelhetjük magunkat így is.

- A nyaralás (hol? mikor? kivel? mennyiért? mennyi időre? stb.)

A jó hír, hogy tehetsz ellene:

- Próbáld meg beiktatni a napjaidba a szemlélődő pihenést.

- Élvezd a nyár örömeit (napfény, séta, friss gyümölcsök, társasjáték, strand, jó könyv, limonádé/sör).

- Örülj a pillanatoknak amikor együtt vagytok, de szakíts időt a saját programjaidra is.

- Pihenj, aludj.

- Mozogj! (séta, kocogás, úszás, biciklizés)

- Tudatosítsd magadban a megélt, szép pillanatokat!

child-1440526_960_720.jpg

Gurin Eszter
life coach
önismeret, egyensúly, változás, párkapcsolat, anyaság, kamaszok
www.eletterv.hu
+36 20 343 0895

A szomszéd fűje mindig zöldebb (?)

Vagy legalábbis zöldebbnek tűnik.

Sokak életét megkeseríti az összehasonlítgatás. A másik élete, alakja, családja, háza, munkája szebb, jobb, sőt még a nap is fényesebben ragyog neki. Ebből fakadóan garantált a rosszkedv, a kiábrándultság és az érzés, hogy az élet igazságtalan. Az is nagyon jellemző, hogy ilyen pillanatokban a mi legrosszabb tulajdonságainkat hasonítjuk mások legjobb tulajdonságaihoz. Ebben a formában ez csak az időnk elvesztegetése és a saját céljainkhoz sem jutunk így közelebb. Összehasonlítani magunkat másokkal akkor érdemes, ha ettől jobb eredményeket vagyunk képesek elérni, ránk motiváló hatással van, reményt kapunk a másik példájából. És ne feledd: különleges vagy! (mindenki különleges)

mas.jpg

Manapság rengeteg mindent megosztunk mi is és ismerőseink is a közösségi médiában. Ezeknek a képeknek a nézegetése lehet kellemes kikapcsolódás és lehet bánat forrása is, ha éppen rosszabb állapotban vagyunk:

Mi segít abban, hogy ne hasonlítgasd magad másokhoz?

Először is vedd észre, hogy az a kép ami belőled a rossz érzést kiváltotta egy(vagy több) gondosan kiválasztott kép. Sok másik közöl. Éppen az a legjobb, legtökéletesebb. Jellemzően nem az a kép kerül fel a netre senkiről, ahol éppen előnytelen pózban áll, vagy összeveszett a családjával, kisírta a szemeit.

Gurin Eszter
life coach
önismeret, egyensúly, változás, párkapcsolat, anyaság, kamaszok
www.eletterv.hu
+36 20 343 0895
Tovább

10+1 dolog, amiért jó szülőnek lenni

Miért jó, ha az ember egy-két-három-több gyerek anyja, apja?

bubi.jpg

1. Játszhatsz felnőttként is. (széles a skála: barbizás, homokozás, autótologatás, legózás, társasjáték - végre veszíteni is megtanulsz; strandon nyugodtan vízipisztolyozhatsz)

2. Fennmaradhatsz éjszakánként. (különösen csecsemőknél, hasfájós babáknál, később a kamaszt a buliból hazavárva)

3. Bolondozhatsz, viccelhetsz és még a közönséged is hálás érte. (és nem néz hülyének)

4. Olvashatsz meséket, sőt az eddig meg nem tanult verseket is fejből fogod tudni. (remek szókincs-és memóriafejlesztő)

5. Moziban nézhetsz animációs filmeket (pityereghetsz is a végén, a sötétben senki nem látja), vagy kamaszgyerek mellett végre megismered az egész Marvel-birodalmat.

6. Megérted azt a tananyagot, amit iskolásként képtelen voltál. (de most te magyarázod el a gyereknek)

7. Bővül a kapcsolatrendszered. (ovis-sulis-edzős-zenesulis gyerekek szülei; a közös téma is mindig adott: a gyerekek)

8. Leszoksz a káromkodásról. (szerencsés esetben, hogy a gyerek ne tőled tanulja meg ezeket a szavakat)

9. A slow-life életérzést megismered, amikor séta közben minden kavicsot, csigát, falevelet, virágot,gesztenyét megcsodáltok, megszagoltok, felszedtek.

10. Kreatív leszel. (bármit elkészítesz, lerajzolsz, megformázol)

+1 Megismered a rejtett tulajdonságaidat is, mert a gyerek kíméletlenül visszatükrözi azokat.

Te mivel folytatnád a listát?

 


Gurin Eszter
life coach
önismeret, egyensúly, változás, párkapcsolat, anyaság, kamaszok
www.eletterv.hu
+36 20 343 0895

Leválás, elengedés?

“Az, hogy kik vagyunk, és hogyan viszonyulunk a világhoz, sokkal inkább meghatározza, hogy milyen felnőtté válnak a gyerekeink, mint az, hogy mennyit tudunk a gyereknevelésről.” (Brené Brown)

Mikor engedjük el a gyereket? Kivel, hova? Mihez kezd a szülő nélkül? A szülő mit kezd a gyerek nélkül? Fontos kérdések és nem akkor kerülnek először elő, amikor a gyerek fiatal felnőttkorában másik városba költözik.

Nem egy pillanat alatt történik meg a leválás, hanem a szülő-gyerek kapcsolat természetes alakulásának a része. Kérdés lehet már akkor amikor az édesanya először szeretne pár nyugodt órát a csecsemője nélkül. Majd amikor bölcsődébe, óvodába megy. Az első szülő nélküli kirándulások, programok, később a kortárscsoportok hatása.

Ha természetes folyamatként tekintünk rá, a megélésünk is más minőségű. Megjelenhet a siker érzése, felnőtt mellettünk (felneveltük) olyanná, aki képes az önálló életre, nem szorul folyamatos irányításra, támogatásra.

Fontos a szülői szerep változása is, hogy folyamatosan egyre kisebb a szerepünk a gyerekeink életében, ezt ne kudarcként éljük át, hanem lehetőségként arra, hogy mi is megtaláljuk azokat az új helyzeteket, hobbykat ahol jól érezzük magunkat, sikereink vannak. Nagy jelentősége van ebben az időszakban a párkapcsolatunk milyenségének, kilépve az aktív szülő szerepből, működünk-e továbbra is férfi-nő párosként? Szerencsés esetben ez a terület szülőként sem felejtődött el, de ha igen, akkor újból érdemes megismerkedni a párunkkal, megtalálni a régi vonzerőt.

Ez a bejegyzést az alábbi kép ihlette: (nektek miről mesél?)

ajto.jpg

(Andrej Popov)

 

 

Gurin Eszter
life coach
önismeret, egyensúly, változás, párkapcsolat, anyaság, kamaszok
www.eletterv.hu
+36 20 343 0895