önismeret, egyensúly, változás, párkapcsolat, anyaság, kamaszok

Életterv

Érzelmi intelligencia fejlesztése gyermekkorban

2018. augusztus 10. - Gurin Eszter

Az előző cikkben bemutattam az érzelmi intelligencia fogalmát, elemeit, jelentőségét. Ez alapján érthető, hogy érdemes már gyermekkortól - folyamatosan - fejleszteni, hogy felnőttkorában kiegyensúlyozottabb, boldogabb életet élhessen.

Szülőként a cél az, hogy gyermekünk képes legyen felismerni és szabályozni saját érzéseit, megoldani a problémáit, önértékelése stabillá váljon és társas helyzetekben jól kijöjjön másokkal.

narrative-.jpg

Hogyan segíthetjük ezt a folyamatot?

1. Érzelmileg tudatos felnőttként legyünk képesek a saját érzelmeink felismerésére és annak azonosítására is, hogy egy adott helyzetben a másik fél mit érezhet.

2. Tudatosítsuk, hogy adott helyzetben mit érez a gyerek. (fél, meglepett, vidám, szomorú... stb.)

3. Ismerjük el az érzések jogosságát, anélkül, hogy azt minősítenénk. (Látom, hogy félsz....)

4. Kínáljunk és/vagy közösen keressünk megoldást. (Látom, hogy félsz, mit szólsz ahhoz, hogy kicsit nyitva hagyom a szobaajtót/felkapcsolom az éjjeli fényt....) Ennél a lépésnél nagyon fontos a szülőknek is tudatosítani, hogy bármilyen érzést elfogadunk, de viselkedést nem.  (Próbáld elmondani, miért vagy ennyire mérges, mit tehetsz az helyett, hogy szétrugdosod a játékaidat?)

Milyen játékok, eszközök lehetnek a segítségünkre?

1. Mese - hallgatva, nem nézve! A kisgyerek még nehezen fogalmazza meg az érzéseit, inkább érzések szintjén érzi a feszültséget. A mesék lehetővé teszik az érzelmek átélését, az újrahallgatás pedig lehetőséget ad arra, hogy ezeket újból és újból átéljék. (egy-egy sokszor kért meséből, következtethetünk arra, hogy mivel küzd a gyerek)

2. Bábozás - mindaz érvényes, amit a mesénél leírtam. Bábozásnál nagy a jelentősége annak, amikor a gyerek bújik egy-egy szerepbe és szabadon mesél. A báb mögé bújva (hiszen az nem ő) nagyon sokszor elmesélnek olyat, amit saját bőrükben nem mondanának el.

3. Közös játék - a játékban a szülő, mindig egyfajta mintát is közvetít, begyakorolhatóak új készségek, viselkedési módok. Ilyenkor a legfontosabb, hogy valóban az közösen töltött idő álljon a középpontban, ne telefonáljon, tévézzen stb. a szülő.

4. Társasjáték - nagyon sok olyan játék kapható, amikor igazán beszélgetni lehet. Jó szívvel ajánlom a DIXIT-et, a sztorikockákat, érzelmeket bemutató kártyajátékokat.

5. Rajzolás, színezés, festés - lehet színekkel ábrázolni a különböző érzelmeket, beszínezni egy alakon, hogyan érzi magát a gyerek, lerajzolni, hogy mi történt vele, zenére festeni stb.

 

Gurin Eszter
life coach
önismeret, egyensúly, változás, párkapcsolat, anyaság, kamaszok
www.eletterv.hu
+36 20 343 0895

A bejegyzés trackback címe:

https://eletterv.blog.hu/api/trackback/id/tr7514173331

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása